Dział I Środowisko przyrodnicze Polski

Położenie i obszar Polski. Regiony fizycznogeograficzne (2 godz.)

  • podaje cechy położenia fizycznogeograficznego Polski;
  • odczytuje współrzędne geograficzne skrajnych punktów;
  • oblicza rozciągłość południkową i równoleżnikową Polski;
  • podaje konsekwencje rozciągłości południkowej i równoleżnikowej;
  • opisuje granice Polski i wymienia jej sąsiadów;
  • przedstawia obszary morskie wchodzące w skład terytorium Polski;
  • przedstawia podział Polski na regiony fizycznogeograficzne na podstawie mapy tematycznej:
    • Pobrzeża Południowobałtyckie (Nizina Szczecińska, Pobrzeże Koszalińskie, Pobrzeże Gdańskie z Żuławami Wiślanymi);
    • Pojezierza Polskie (Pomorskie, Wielkopolskie, Mazurskie);
    • Niziny Środkowopolskie (Wielkopolska, Śląska, Północnopodlaska, Mazowiecka, Polesie Lubelskie);
    • Wyżyny Polskie (Wyżyna Śląska, Wyżyna Lubelska, Wyżyna Małopolska, w tym Krakowsko-Częstochowska, Niecka Nidziańska, Kielecko-Sandomierska z Górami Świętokrzyskimi);
    • Kotliny (Sandomierska, Oświęcimska);
    • Góry (Sudety, Karpaty)

Budowa geologiczna Polski (2 godz.)

  • przedstawia budowę geologiczną Polski na tle struktur geologicznych Europy;
  • wymienia i opisuje jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski;
  • omawia najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Polski na podstawie tabeli stratygraficznej.

Surowce mineralne Polski

  • przedstawia podział surowców mineralnych;
  • wyjaśnia uwarunkowania tworzenia się i występowania złóż mineralnych;
  • wyjaśnia przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia surowców mineralnych w Polsce;
  • wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski;
  • omawia znaczenie gospodarcze głównych surowców mineralnych Polski

Ukształtowanie powierzchni Polski. Zlodowacenia (2 godz.)

  • podaje cechy ukształtowania powierzchni Polski;
  • analizuje krzywą hipsograficzną Polski;
  • wymienia czynniki wpływające na ukształtowanie powierzchni Polski;
  • omawia zlodowacenia na obszarze Polski oraz ich zasięgi
  • podaje różnice między krajobrazem staroglacjalnym a krajobrazem młodoglacjalnym;
  • wymienia formy rzeźby polodowcowej i omawia ich rozmieszczenie na obszarze Polski na podstawie mapy tematycznej;
  • omawia wpływ klimatu peryglacjalnego na rzeźbę Polski (pokrywy lessowe, wydmy, gołoborza).

Klimat Polski (2 godz.)
•    omawia cechy klimatu Polski na podstawie map klimatycznych i klimatogramów
•    wyjaśnia różnice między astronomicznymi, kalendarzowymi i klimatycznymi porami roku
•    charakteryzuje czynniki kształtujące klimat Polski
•    przedstawia wpływ mas powietrza na pogodę w Polsce
•    omawia zróżnicowanie przestrzenne temperatury powietrza, opadów atmosferycznych, okresu wegetacyjnego i wiatrów w Polsce
•    ocenia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski
•    wyjaśnia mechanizm powstawania bryzy dziennej i bryzy nocnej

Zasoby wodne Polski. Sieć rzeczna
•    charakteryzuje zasoby wodne Polski
•    wskazuje obszary nadwyżek i niedoborów wody w Polsce
•    opisuje przyczyny niedoborów wody w Polsce
•    przedstawia cechy i zróżnicowanie sieci rzecznej Polski
•    podaje przyczyny powstawania powodzi w Polsce
•    wymienia rodzaje powodzi występujących w Polsce
•    omawia skutki powodzi oraz sposoby ograniczania negatywnych skutków powodzi

Jeziora w Polsce
•    opisuje rozmieszczenie jezior w Polsce
•    wskazuje na mapie najmniejsze i największe jeziora w Polsce
•    charakteryzuje główne typy genetyczne jezior Polski na wybranych przykładach
•    omawia znaczenie jezior w Polsce
•    przedstawia typy sztucznych zbiorników wodnych i podaje ich przykłady
•    wskazuje lokalizację największych sztucznych zbiorników w Polsce
•    omawia funkcje sztucznych zbiorników w Polsce

Środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego
•    przedstawia cechy Morza Bałtyckiego na podstawie mapy tematycznej
•    charakteryzuje linię brzegową i typy wybrzeży Morza Bałtyckiego
•    omawia genezę Morza Bałtyckiego na podstawie map tematycznych
•    omawia zróżnicowanie zasolenia i temperatury powierzchniowej warstwy wód Bałtyku
•    opisuje florę i faunę Bałtyku
•    przedstawia i ocenia stan środowiska przyrodniczego wód Bałtyku
•    omawia formy ochrony Morza Bałtyckiego


Dział II. Związki między elementami środowiska

Zróżnicowanie środowiska Tatr (2 godz.)
•    opisuje położenie i obszar Tatr
•    przedstawia podział Tatr
•    omawia budowę geologiczną Tatr
•    omawia wpływ procesów zewnętrznych na rzeźbę Tatr
•    charakteryzuje formy rzeźby wysokogórskiej
•    przedstawia formy krasu powierzchniowego i podziemnego w Tatrach
•    opisuje wody powierzchniowe w Tatrach
•    omawia czynniki wpływające na odrębność klimatyczną Tatr
•    charakteryzuje piętra klimatyczno-roślinne w Tatrach
•    opisuje świat zwierząt w Tatrach
•    charakteryzuje działalność człowieka w Tatrach
•    porównuje środowisko Tatr Wysokich ze środowiskiem Tatr Zachodnich

Charakterystyka środowiska Sudetów, Bieszczad i Gór Świętokrzyskich
•    podaje cechy krajobrazu gór średnich i niskich
•    omawia budowę geologiczną Bieszczad jako przykładu gór fałdowych
•    omawia florę i faunę Bieszczad
•    charakteryzuje wody powierzchniowe Bieszczad
•    omawia budowę geologiczną Sudetów jako przykładu gór zrębowych
•    wymienia cechy klimatu górskiego w Sudetach
•    podaje charakterystyczne cechy sieci rzecznej w Sudetach
•    przedstawia podział Sudetów
•    charakteryzuje krajobraz gór niskich
•    omawia cechy środowiska geograficznego Gór Świętokrzyskich

Wpływ budowy geologicznej na środowisko wyżyn
•    opisuje położenie i obszar pasa wyżyn
•    omawia dzieje geologiczne wyżyn
•    opisuje środowisko przyrodnicze Wyżyny Śląskiej
•    omawia rzeźbę krasową Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
•    charakteryzuje najważniejsze cechy środowiska Niecki Nidziańskiej
•    charakteryzuje cechy rzeźby Wyżyny Lubelskiej i Roztocza
•    wykazuje związki i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego wyżyn
•    omawia wpływ czynników przyrodniczych na działalność gospodarczą człowieka w pasie wyżyn

Wpływ zlodowaceń na środowisko nizin
•    opisuje położenie i podział nizin
•    przedstawia utwory powierzchniowe i rzeźbę nizin
•    charakteryzuje cechy środowiska przyrodniczego nizin
•    omawia wpływ budowy geologicznej nizin na występowanie surowców mineralnych i wód głębinowych 
•    omawia cechy wód powierzchniowych nizin
•    charakteryzuje zróżnicowanie klimatyczne nizin
•    omawia użytkowanie terenu w pasie nizin i występującą tam roślinność 
•    podaje główne cechy krajobrazu nizin na przykładzie Niziny Śląskiej

Wpływ zlodowaceń na środowisko pojezierzy
•    omawia granice i podział pojezierzy 
•    przedstawia cechy środowiska przyrodniczego pojezierzy
•    omawia zlodowacenia na obszarze pojezierzy
•    omawia wpływ lądolodu na krajobraz pojezierzy
•    opisuje formy rzeźby młodoglacjalnej pasa pojezierzy
•    omawia cechy wód powierzchniowych pasa pojezierzy
•    omawia najważniejsze cechy klimatu pasa pojezierzy
•    omawia gleby i roślinność pasa pojezierzy
•    charakteryzuje użytkowanie terenu na pojezierzach

Zróżnicowanie rzeźby pobrzeży Bałtyku
•    omawia przebieg granic pasa pobrzeży
•    prezentuje zróżnicowanie krajobrazowe pobrzeży 
•    omawia podział pobrzeży i zróżnicowanie rzeźby tego pasa
•    opisuje przebieg linii brzegowej 
•    wymienia charakterystyczne cechy wybrzeży niskich i wybrzeży wysokich
•    omawia powstawanie mierzei i klifu
•    opisuje wpływ Bałtyku na klimat pobrzeży
•    opisuje etapy powstawania delty Wisły na obszarze Żuław Wiślanych
•    omawia wody powierzchniowe pasa pobrzeży
•    omawia wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarowanie w pasie pobrzeży

Dział III. Krajobrazy Polski

Zróżnicowanie krajobrazów
•    wyjaśnia pojęcie krajobrazu
•    wymienia elementy krajobrazu
•    podaje czynniki wpływające na wygląd krajobrazu
•    wyjaśnia, czym są krajobrazy przyrodnicze i krajobrazy kulturowe
•    podaje przykłady krajobrazów wyróżnionych ze względu na stopień przekształcenia środowiska
•    porównuje krajobrazy przyrodnicze z krajobrazami kulturowymi
•    omawia cechy krajobrazu harmonijnego
•    przedstawia podział krajobrazów ze względu na rzeźbę terenu
•    charakteryzuje funkcje krajobrazów
•    przedstawia zagrożenia krajobrazów oraz działania człowieka na rzecz ich ochrony

Krajobrazy przyrodnicze
•    wyjaśnia, czym są krajobrazy przyrodnicze 
•    wymienia typy krajobrazów przyrodniczych występujące w Polsce (krajobrazy wód powierzchniowych, krajobrazy bagienno-łąkowe, krajobrazy leśne, krajobrazy murawowe, krajobrazy górskie występujące ponad górną granicą lasów) i podaje ich cechy
•    charakteryzuje wybrane typy i podtypy krajobrazów przyrodniczych

Krajobrazy kulturowe
•    wyjaśnia, czym są krajobrazy kulturowe
•    wymienia typy krajobrazów kulturowych i podaje ich charakterystyczne cechy
•    charakteryzuje wybrane krajobrazy kulturowe (krajobrazy wiejskie, krajobrazy podmiejskie i rezydencjalne, krajobrazy małomiasteczkowe, krajobrazy wielkomiejskie, krajobrazy przemysłowe, krajobrazy górnicze, krajobrazy komunikacyjne)
•    wymienia typy krajobrazów kulturowych występujące na Mazowszu

Promocja i ochrona walorów krajobrazów Polski
•    wyjaśnia pojęcie krajoznawstwa
•    przedstawia działania podejmowane w ramach promocji walorów krajobrazowych
•    wymienia organizacje krajoznawcze w Polsce i podaje ich główne cele
•    omawia system promocji turystycznej Polski w kraju i za granicą na podstawie schematu
•    wymienia najważniejsze działania Polskiej Organizacji Turystycznej 
•    wyjaśnia, na czym polega ochrona walorów krajobrazowych i podaje przykłady działań podejmowanych w jej ramach

Dział IV. Ludność i urbanizacja w Polsce

Liczba ludności Polski i jej zmiany
•    opisuje zmiany liczby ludności Polski po II wojnie światowej
•    oblicza wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności Polski
•    analizuje trójstopniowy podział administracyjny Polski na podstawie map
•    analizuje prognozy demograficzne dla Polski
•    przedstawia skutki depopulacji w Polsce
•    proponuje działania przeciwdziałające depopulacji w Polsce

Struktura demograficzna ludności Polski
•    podaje przyczyny zmian przyrostu naturalnego ludności Polski od II wojny światowej
•    oblicza współczynnik przyrostu naturalnego
•    omawia przestrzenne zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego w Polsce
•    analizuje zmiany współczynnika dzietności w Polsce i jego zróżnicowanie przestrzenne
•    przedstawia działania państwa podejmowane w ramach polityki prorodzinnej i ich wpływ na zachowania prokreacyjne Polaków
•    omawia strukturę ludności według wieku na podstawie wykresu
•    przedstawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika starości demograficznej
•    podaje przyczyny starzenia się polskiego społeczeństwa
•    analizuje strukturę ludności według płci 
•    przedstawia zróżnicowanie współczynnika feminizacji
•    oblicza współczynnik feminizacji
•    charakteryzuje strukturę ludności Polski według płci i wieku

Rozmieszczenie ludności w Polsce
•    omawia prawidłowości w rozmieszczeniu ludności w Polsce
•    oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia
•    wskazuje na mapie przedstawiającej gęstość zaludnienia w Polsce regiony silnie i słabo zaludnione 
•    analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozmieszczenie ludności w Polsce
•    wyjaśnia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce
•    omawia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce

Migracje
•    omawia przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce
•    omawia przyczyny migracji zagranicznych w Polsce
•    podaje kierunki najnowszej fali migracji zagranicznych Polaków
•    przedstawia główne motywy migracji Polaków na początku XXI w.
•    podaje główne kierunki współczesnych migracji Polaków i wielkość ruchów migracyjnych
•    analizuje przyrost rzeczywisty ludności Polski i jego składowe na podstawie wykresu
•    oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego
•    charakteryzuje rozmieszczenie Polonii na świecie

Zróżnicowanie etnograficzne ludności Polski
•    wyjaśnia różnice między mniejszością narodową a mniejszością etniczną
•    wymienia mniejszości narodowe w Polsce 
•    charakteryzuje mniejszości etniczne w Polsce
•    przedstawia przestrzenne zróżnicowanie rozmieszczenia przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych Polsce
•    charakteryzuje przyczyny zróżnicowania etnograficznego ludności Polski
•    wymienia wybrane regiony etnograficzne w Polsce
•    charakteryzuje wybrane grupy etnograficzne w Polsce
•    podaje przyczyny niewielkiego zróżnicowania narodowo-etnicznego ludności Polski

Rynek pracy w Polsce
•    wyróżnia ekonomiczne grupy wiekowe ludności (ludność w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym);
•    wymienia mierniki poziomu aktywności zawodowej ludności Polski (współczynnik aktywności zawodowej, wskaźnik zatrudnienia, stopa bezrobocia);
•    wyjaśnia pojęcie współczynnika aktywności zawodowej;
•    charakteryzuje zatrudnienie w głównych sektorach gospodarki;
•    omawia formy zatrudnienia w Polsce;
•    omawia czynniki kształtujące podaż pracy i popyt na pracę;
•    podaje przykłady przyczyn i skutków bezrobocia w Polsce;
•    analizuje zróżnicowanie stopy bezrobocia w Polsce na podstawie mapy.

Zróżnicowanie poziomu życia ludności Polski
•    wymienia wskaźniki dotyczące oceny poziomu życia ludności;
•    porównuje poziom życia ludności w Polsce z poziomem życia w innych krajach;
•    wyjaśnia przyczyny ubóstwa w Polsce;
•    wymienia wskaźniki ubóstwa w Polsce;
•    opisuje działania władz państwa mające na celu przeciwdziałanie ubóstwu lub ograniczanie jego rozmiarów.

Preferencje wyborcze Polaków
•    wymienia organy władzy publicznej wybierane w demokratycznych wyborach w Polsce
•    wyjaśnia różnice między referendami ogólnokrajowymi a referendami lokalnymi
•    analizuje frekwencję wyborczą w Polsce na podstawie wykresu
•    omawia przestrzenne zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce na podstawie map
•    wymienia główne opcje polityczne w Polsce
•    wymienia przyczyny zróżnicowania przestrzennego preferencji wyborczych Polaków

Urbanizacja i miejska sieć osadnicza w Polsce
•    charakteryzuje rozwój miejskiej sieci osadniczej
•    określa wpływ przemian społeczno-gospodarczych na przebieg urbanizacji w Polsce
•    wyjaśnia, czym jest wskaźnik urbanizacji
•    wymienia najludniejsze miasta Polski na podstawie danych statystycznych i wskazuje te miasta na mapie
•    omawia funkcje polskich miast i podaje ich przykłady
•    charakteryzuje zespoły miejskie i podaje przykłady aglomeracji
•    wyjaśnia, czym są inteligentne miasta, i podaje ich przykłady

Życie w polskich miastach
•    opisuje czynniki warunkujące poziom życia w polskich miastach
•    podaje przyczyny gettoizacji przestrzeni miejskiej
•    omawia skutki gettoizacji przestrzeni miejskiej
•    przedstawia działania związane z rewitalizacją podupadłych dzielnic miast
•    omawia czynniki sprzyjające zmianie miejsca zamieszkania i te, które ją utrudniają

Osadnictwo wiejskie w Polsce
•    charakteryzuje wybrane typy genetyczne kształtów wsi w Polsce
•    określa przyczyny zmian w osadnictwie wiejskim w Polsce
•    przedstawia demograficzne i społeczne przemiany na obszarach wiejskich
•    opisuje funkcjonalne i przestrzenne przemiany na obszarach wiejskich
•    wymienia cechy strefy podmiejskiej
•    opisuje wady i zalety życia na wsi

Dział V. Gospodarka Polski

Warunki rozwoju rolnictwa w Polsce - 2 godz. lekc.

  • omawia wpływ rolnictwa na społeczeństwo i gospodarkę Polski;
  • opisuje przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce; 
  • wskazuje na mapie obszary o najkorzystniejszych i najmniej korzystnych warunkach rozwoju rolnictwa w Polsce;
  • omawia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce;
  • analizuje wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na kondycję i przyszłość polskiego rolnictwa.

Rolnictwo ekologiczne w Polsce

  • definiuje, czym jest rolnictwo ekologiczne;
  • podaje cechy rolnictwa ekologicznego;
  • wymienia gospodarcze i społeczne czynniki ułatwiające i utrudniające prowadzenie w Polsce gospodarstwa ekologicznego;
  • uzasadnia konieczność certyfikacji żywności ekologicznej;
  • wymienia cechy żywności ekologicznej.

Przemiany przemysłu w Polsce

  • wymienia gospodarcze, społeczne i przestrzenne funkcje przemysłu;
  • opisuje rozwój przemysłu (główne ośrodki przemysłowe) pod zaborami;
  • wymienia wielkie inwestycje przemysłowe okresu międzywojennego;
  • opisuje rozwój przemysłu po II wojnie światowej;
  • opisuje cechy polskiej gospodarki na progu przemian społeczno-ustrojowych w 1989r.;
  • wyjaśnia, czym była restrukturyzacja przemysłu i podaje jej przyczyny;
  • wymienia pozytywne i negatywne skutki restrukturyzacji przemysłu po 1989 roku;
  • przedstawia wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na rozwój/zniszczenie polskiego przemysłu.

Przemysł zaawansowanych technologii w Polsce

Dolina Lotnicza - film (1:34) o przemyśle lotniczym na Podkarpaciu

•    wymienia i charakteryzuje czynniki decydujące o lokalizacji przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce
•    przedstawia uwarunkowania rozwoju przemysłu high-tech w Polsce
•    przedstawia rozmieszczenie ośrodków przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce
•    wymienia najważniejsze działy przemysłu high-tech w Polsce 
•    omawia znaczenie działalności badawczo-rozwojowej w rozwoju przemysłu high-tech
•    porównuje wydatki na działalność badawczo-rozwojową w Polsce z innymi krajami UE
•    omawia działalność parku naukowo-technologicznego na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia 

Transport w Polsce
•    wymienia rodzaje transportu funkcjonujące w Polsce
•    opisuje rozwój transportu samochodowego w Polsce
•    opisuje zróżnicowanie gęstości dróg kołowych według województw oraz przebieg autostrad i dróg ekspresowych
•    omawia zróżnicowanie sieci kolejowej w Polsce
•    podaje przyczyny nierównomiernej gęstości sieci kolejowej
•    przedstawia lokalizację sieci tramwajowych oraz systemu metra w Polsce
•    omawia czynniki wpływające na rozwój transportu śródlądowego w Polsce
•    przedstawia perspektywy rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce
•    wymienia główne polskie porty lotnicze
•    omawia transport przesyłowy w Polsce
•    wymienia i wskazuje na mapie główne węzły i terminale transportowe w Polsce oraz omawia ich znaczenie dla gospodarki kraju

Gospodarka morska Polski

Polska morska - trochę propagandowy, ale ciekawy film o gospodarce morskiej

•    wymienia rodzaje działalności gospodarczej zaliczane do gospodarki morskiej
•    omawia stan polskiej floty handlowej
•    przedstawia obroty ładunkowe w polskich portach morskich na podstawie danych statystycznych
•    wskazuje na mapie główne porty handlowe i pasażerskie na polskim wybrzeżu
•    wymienia grupy ładunkowe, w których przeładunku specjalizują się poszczególne porty morskie
•    ocenia szanse i zagrożenia rozwoju polskiej żeglugi promowej na Bałtyku
•    przedstawia przemiany zachodzące w polskim przemyśle stoczniowym
•    ocenia możliwości rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce
•    przedstawia stan i perspektywy rozwoju polskiego rybołówstwa
•    wskazuje na mapie główne porty rybackie na polskim wybrzeżu

Walory turystyczne Polski
•    przedstawia i ocenia walory przyrodnicze oraz walory kulturowe sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce
•    wymienia główne obszary turystyczne Polski 
•    analizuje stan infrastruktury turystycznej w Polsce
•    przedstawia polskie obiekty znajdujące się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO
•    prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego
•    projektuje trasę wycieczki uwzględniającą atrakcje turystyczne w wybranej miejscowości lub w wybranym regionie z wykorzystaniem mapy i odbiornika GPS

Dział VI. Stan środowiska i jego ochrona w Polsce 

Stan środowiska w Polsce
•    omawia stan środowiska przyrodniczego w Polsce i jego zmiany w XX i XXI w.
•    podaje przyczyny zmniejszania się emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce
•    wymienia rodzaje i przyczyny zanieczyszczeń powietrza
•    podaje przyczyny zanieczyszczeń wód
•    wskazuje różnice w składzie ścieków przemysłowych i ścieków komunalnych
•    wymienia przyczyny degradacji gleb
•    wymienia rodzaje odpadów stanowiących zagrożenie dla środowiska
•    analizuje produkcję odpadów przemysłowych i komunalnych w Polsce  
•    zdobywa informacje dotyczące szkód w środowisku i zanieczyszczeń powierzchni ziemi w swoim regionie
•    dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i w swoim regionie oraz przedstawia wnioski z tej analizy na podstawie danych statystycznych i aplikacji GIS

Ochrona środowiska przyrodniczego w Polsce
•    wyjaśnia, dlaczego należy chronić środowisko przyrodnicze
•    prezentuje przykłady działań na rzecz ochrony przyrody podejmowane w Polsce
•    przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz ich rozmieszczenie
•    wymienia parki narodowe w Polsce i opisuje ich walory środowiskowe
•    opisuje rodzaje obszarów chronionych oraz indywidualne formy ochrony przyrody w Polsce
•    wymienia przykłady gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową
•    wyjaśnia, na czym polegają restytucja gatunków i reintrodukcja
•    przedstawia międzynarodowe formy ochrony przyrody
•    podaje przykłady działań na rzecz ochrony środowiska, które mogą być podejmowane przez każdego człowieka

Dział VII. Badania i obserwacje terenowe

Wpływ przedsiębiorstwa na najbliższe otoczenie
•    przygotowuje się do prowadzenia badań terenowych, wybiera zakład usługowy lub przedsiębiorstwo będące przedmiotem badań
•    zbiera informacje o przedsiębiorstwie lub zakładzie usługowym 
•    przygotowuje kwestionariusz wywiadu
•    przeprowadza wywiad z przedstawicielem przedsiębiorstwa na temat wpływu przedsiębiorstwa na otoczenie
•    zbiera informacje do analizy wpływu przedsiębiorstwa na środowisko geograficzne
•    analizuje zebrane informacje
•    przedstawia wyniki analiz i ocenia wpływ badanego przedsiębiorstwa na rozwój gospodarczy najbliższego otoczenia

Ocena dostępności i jakości usług w najbliższej okolicy
•    przygotowuje się do prowadzenia badań terenowych, wybiera rodzaj usług, które będą oceniane pod kątem dostępności i jakości
•    dokonuje wyboru obszaru badań
•    zbiera informacje do analizy dostępności usług – wykorzystuje źródła internetowe, dane statystyczne, mapy oraz dane uzyskane podczas obserwacji w terenie 
•    przygotowuje kwestionariusz ankiety
•    opracowuje wyniki ankiety
•    przedstawia wyniki i wnioski z badań, dokonuje całościowej analizy zebranych informacji

Czynniki kształtujące poziom bezrobocia na lokalnym rynku pracy
•    dokonuje wyboru obszaru badań
•    zbiera dane statystyczne dotyczące bezrobocia na lokalnym rynku pracy z wykorzystaniem internetu (publikacje GUS i powiatowego urzędu pracy) oraz porównuje je z danymi statystycznymi dla województwa i całego kraju
•    zbiera informacje dotyczące sytuacji na lokalnym rynku pracy podczas badań terenowych
•    analizuje zebrane informacje
•    przedstawia wyniki i wnioski z badań, identyfikuje czynniki kształtujące poziom bezrobocia w swoim regionie

Główne funkcje terenu wokół szkoły i ocena jego zagospodarowania
•    dokonuje obserwacji terenu wokół szkoły i rozpoznaje elementy krajobrazu, sporządza dokumentację fotograficzną oraz notatki
•    dokonuje analizy zagospodarowania terenu wokół szkoły i wyróżnia jego główne funkcje
•    sporządza plan zagospodarowania przestrzennego terenu wokół szkoły wraz z wyróżnionymi wcześniej funkcjami
•    przedstawia wnioski z badań

Struktura użytkowania gruntów w moim regionie
•    dokonuje wyboru przedmiotu badań
•    zbiera informacje do analizy struktury użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych
•    opisuje i analizuje strukturę użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych na przykład na podstawie danych statystycznych z BDL
•    analizuje oraz wyjaśnia strukturę użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych
•    prezentuje zebrane dane i przedstawia wnioski

Zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy w mojej miejscowości
•    dokonuje wyboru obszaru badań i określa przedmiot badań
•    zbiera informacje do analizy z różnych źródeł informacji dostępnych w internecie
•    dokonuje analizy układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru
•    formułuje wnioski i prezentuje wyniki analiz

Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
•    określa cele rewitalizacji obszarów
•    zbiera informacje na temat pomyślnie przeprowadzonej rewitalizacji obszarów zdegradowanych, np. zurbanizowanych lub poprzemysłowych
•    dokonuje wyboru obszaru wymagającego rewitalizacji
•    identyfikuje problemy występujące na wybranym obszarze
•    przedstawia propozycje działań rewitalizacyjnych na wybranym obszarze

Moja miejscowość – analiza SWOT
•    dokonuje wyboru obszaru badań
•    określa zakres analizy SWOT
•    zbiera informacje do analizy
•    przedstawia wyniki analizy SWOT dla wybranej miejscowości

Dział I. Strefowość środowiska przyrodniczego 

1. Strefowość zjawisk przyrodniczych na Ziemi

  • wyjaśnia, czym są strefowość i astrefowość;
  • wyjaśnia, z czego wynika strefowość zjawisk przyrodniczych;
  • charakteryzuje strefy oświetlenia (międzyzwrotnikowa, umiarkowana, podbiegunowa);
  • omawia czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery;
  • analizuje zróżnicowanie rocznej sumy opadów atmosferycznych na Ziemi;
  • przedstawia zależność między szerokością geograficzną a rozkładem zachmurzenia i występowaniem opadów atmosferycznych na Ziemi;
  • wyróżnia strefy klimatyczne i wskazuje ich zasięg na podstawie mapy;
  • omawia rozmieszczenie gleb na Ziemi na podstawie mapy;
  • wyjaśnia, w jaki sposób astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikują przebieg zjawisk strefowych na Ziemi;
  • analizuje wpływ prądów morskich na rozkład temperatury powietrza i opadów na Ziemi;
  • omawia wpływ rzeźby terenu i wysokości nad poziomem morza na rozkład temperatury powietrza i opadów na Ziemi;
  • przedstawia zależność między rodzajem skał a typami gleb i składem gatunkowym szaty roślinnej.

2. Strefy klimatyczno-roślinno-glebowe na Ziemi

  • charakteryzuje wybrane strefy klimatyczno-roślinno-glebowe: Strefa klimatów równikowych (wilgotny las równikowy, sawanna), Strefa klimatów zwrotnikowych (pustynie, lasy monsunowe); Strefa klimatów podzwrotnikowych (makia); Strefa klimatów umiarkowanych (step, las liściasty, tajga); Strefa klimatów okołobiegunowych (tundra, pustynia lodowa);
  • ​podaje przykłady astrefowego zróżnicowania środowiska przyrodniczego.

Dział II. Problemy środowiskowe współczesnego świata

1. Geozagrożenia

  • wyjaśnia, czym jest geozagrożenie oraz wymienia przykłady geozagrożeń;
  • przedstawia podział geozagrożeń ze względu na przyczynę (geologiczne, hydrologiczne, klimatyczne i meteorologiczne, biologiczne, inne); 
  • wskazuje główne regiony występowania geozagrożeń;
  • przedstawia narzędzia umożliwiające skuteczne prognozowanie zasięgu katastrof;
  • wyjaśnia, na czym polega teledetekcja geozagrożeń;
  • wymienia sposoby ostrzegania przed klęskami żywiołowymi w różnych krajach.

 
2. Geozagrożenia meteorologiczne    

  • wyjaśnia, czym są geozagrożenia meteorologiczne i geozagrożenia klimatyczne;
  • podaje przykłady zagrożeń meteorologicznych i klimatycznych;
  • charakteryzuje zagrożenia meteorologiczne: sztormy, cyklony tropikalne i trąby powietrzne;
  • wymienia skutki zagrożeń meteorologicznych;
  • przedstawia inne zagrożenia meteorologiczne;
  • proponuje działania ograniczające skutki zagrożeń meteorologicznych.

 
3. Zmiany klimatu na Ziemi

  • wymienia czynniki naturalne wpływające na zmiany klimatu na Ziemi;
  • wyjaśnia różnicę między efektem cieplarnianym a globalnym ociepleniem;
  • omawia przyczyny współczesnego globalnego ocieplenia;
  • omawia antropogeniczne źródła gazów cieplarnianych na świecie;
  • omawia wpływ dodatnich sprzężeń zwrotnych na tempo globalnego ocieplenia na podstawie wykresu;
  • przedstawia wpływ wylesienia na zmiany klimatu;
  • wymienia globalne skutki zmian klimatu;
  • przedstawia sposoby przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

 
4. Zagrożenia geologiczne

  • wymienia zagrożenia geologiczne;
  • omawia przyczyny trzęsień ziemi i erupcji wulkanów oraz powstawania tsunami i lejów krasowych;
  • charakteryzuje zagrożenia wynikające ze zjawisk i procesów geologicznych;
  • omawia skutki zagrożeń geologicznych;
  • opisuje działania ograniczające skutki zagrożeń geologicznych.

 
5. Erozja gleb i pustynnienie

  • przedstawia naturalne i antropogeniczne przyczyny erozji gleb;
  • przedstawia konsekwencje erozji i degradacji gleb na świecie;
  • wyjaśnia pojęcie pustynnienia;
  • wskazuje na mapie pustynie i obszary zagrożone pustynnieniem;
  • podaje przyczyny pustynnienia;
  • prezentuje skutki pustynnienia na wybranych przykładach;
  • proponuje sposoby zapobiegania intensywnej erozji gleb i pustynnieniu.

 
6. Deficyt wody na świecie

  • omawia zasoby wodne na Ziemi;
  • omawia przyrodnicze i antropogeniczne przyczyny ograniczonych zasobów wodnych na Ziemi;
  • wskazuje obszary nadmiarów i niedoborów zasobów wodnych;
  • wyjaśnia, czym jest ślad wodny;
  • ocenia skalę niedoboru wody w przyszłości;
  • prezentuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą.

 
7. Bioróżnorodność i georóżnorodność na Ziemi

  • wyjaśnia, czym jest bioróżnorodność;
  • omawia znaczenie bioróżnorodności dla środowiska przyrodniczego;
  • podaje przyczyny zmniejszania się bioróżnorodności;
  • przedstawia działania na rzecz ochrony różnorodności biologicznej.

 

Dział III. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka

1. Wpływ środowiska przyrodniczego na rolnictwo

  • wymienia warunki przyrodnicze decydujące o rozwoju rolnictwa;
  • wykazuje związek między warunkami klimatycznymi a rodzajem uprawianych roślin na przykładzie wybranego regionu świata;
  • przedstawia zależność między wysokością nad poziomem morza a obszarami upraw i chowu zwierząt na podstawie mapy tematycznej;
  • omawia zależność między żyznością gleb i zasobami wodnymi a obszarami upraw;
  • omawia wpływ warunków wodnych na strukturę upraw i chowu zwierząt na świecie.

2. Wpływ występowania surowców mineralnych na rozwój gospodarczy

  • omawia wpływ surowców mineralnych na rozwój przemysłu;
  • przedstawia zmiany znaczenia wybranych surowców mineralnych; 
  • przedstawia rozmieszczenie wybranych surowców energetycznych na świecie;
  • omawia wpływ wydobycia ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla kamiennego, rud miedzi, złota i diamentów na rozwój gospodarczy państw;
  • podaje przykłady krajów, w których strukturze eksportu duży udział mają surowce mineralne
  • wyjaśnia związek między występowaniem surowców mineralnych a kierunkiem rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego;
  • przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów w przeszłości i w XXI w. 

3. Ograniczenia przyrodnicze a działalność gospodarcza

  • podaje przykłady przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej;
  • przedstawia obszary występowania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej;
  • wskazuje sposoby przełamywania ograniczeń przyrodniczych przez człowieka na przykładzie Norylska;
  • omawia ideę zrównoważonego rozwoju;
  • prezentuje przykłady pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju;
  • przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów w przeszłości i w XXI w.

Dział IV. Problemy polityczne współczesnego świata

1. Problemy państw utworzonych w XXI w.

  • opisuje zmiany, jakie zaszły na mapie politycznej świata w XXI w.;
  • omawia problemy polityczne i społeczno-ekonomiczne państw utworzonych w XXI w.

2. Przemiany ustrojowe i gospodarcze w Europie po 1989 r.

  • opisuje przebieg przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie po 1989 r.
  • określa wpływ przemian ustrojowych i gospodarczych na społeczeństwo.

3. Problemy funkcjonowania Unii Europejskiej

  • opisuje cele powstania Unii Europejskiej;
  • przedstawia główne problemy gospodarcze i społeczne UE;
  • przedstawia problemy związane z rozbieżnymi poglądami na dalszą integrację europejską;
  • prezentuje problemy związane z rozbieżnymi interesami państw członkowskich UE;
  • analizuje problemy związane z bezpieczeństwem energetycznym i polityką ekologiczną w Unii Europejskiej.

4. Terroryzm

  • wyjaśnia znaczenie terminu terroryzm;
  • omawia polityczne, ekonomiczne, socjologiczno-psychologiczne i społeczno-kulturowe przyczyny terroryzmu;
  • omawia społeczno-kulturowe, ekonomiczne i polityczne skutki ataków terrorystycznych;
  • omawia skalę terroryzmu w XXI w. oraz główne metody działania terrorystów;
  • podaje przykłady ataków terrorystycznych w Europie i na świecie;
  • przedstawia działania mające na celu zwalczanie terroryzmu podejmowane w UE.

5. Cywilizacja zachodnia a cywilizacja islamu

  • wymienia wybrane cechy cywilizacji zachodniej i cywilizacji islamu;
  • porównuje wybrane cechy cywilizacji zachodniej i cywilizacji islamu;
  • wymienia główne typy relacji między cywilizacjami;
  • wymienia czynniki kształtujące relacje między cywilizacją zachodnią a cywilizacją islamu;
  • omawia pokojowe współistnienie cywilizacji zachodniej i cywilizacji islamu na przykładzie Libanu.

Dział V. Problemy społeczne współczesnego świata

1. Problemy demograficzne na świecie

  • omawia zmiany liczby ludności świata w XX i XXI w.;
  • wyjaśnia znaczenie terminów: współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego, eksplozja demograficzna, implozja demograficzna;
  • oblicza współczynnik przyrostu naturalnego;
  • podaje główne przyczyny eksplozji demograficznej i implozji demograficznej;
  • omawia skutki eksplozji demograficznej i implozji demograficznej;
  • wymienia kraje o największym udziale ludności w wieku 65 lat i więcej w społeczeństwie;
  • określa przyczyny starzenia się społeczeństw;
  • omawia wpływ procesów starzenia się społeczeństw na życie społeczne i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy.

2. Migracje na świecie

  • klasyfikuje migracje wg wybranych kryteriów (zasięg przestrzenny, długość trwania, stopień dobrowolności, przyczyna);
  • wymienia czynniki wpływające na decyzję o migracji w podziale na czynniki przyciągające i czynniki wypychające;
  • charakteryzuje przebieg ważniejszych współczesnych fal migracji na świecie;
  • omawia pozytywne i negatywne skutki migracji z punktu widzenia kraju emigracyjnego i imigracyjnego;
  • wyjaśnia znaczenie terminu uchodźstwo;
  • wskazuje współczesne kierunki przemieszczania się uchodźców;
  • omawia problemy związane z uchodźstwem w skali globalnej i krajowej.

3. Bezrobocie na świecie

  • wyjaśnia znaczenie terminu bezrobocie;
  • określa wielkość bezrobocia za pomocą współczynnika (stopy) bezrobocia;
  • omawia zróżnicowanie przestrzenne stopy bezrobocia na świecie na podstawie mapy;
  • analizuje przyczyny bezrobocia w krajach wysoko rozwiniętych i słabo rozwiniętych gospodarczo;
  • omawia pozytywne i negatywne skutki bezrobocia dla społeczeństwa i gospodarki;
  • omawia problem bezrobocia wśród młodych ludzi.

4. Handel ludźmi, niewolnictwo i praca dzieci

  • Lorem ipsum....

5. Prześladowania religijne i nietolerancja na świecie

  • Lorem ipsum....

Dział VI. Zróżnicowanie jakości życia ludności na świecie

1. Jakość życia ludzi

  • Lorem ipsum....

2. Głód

  • Lorem ipsum....

3. Zagrożenia życia. Choroby

  • Lorem ipsum....

4. Poczucie bezpieczeństwa

  • Lorem ipsum....

5. Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych

  • Lorem ipsum....

Dział VII. Problemy gospodarcze współczesnego świata

1. Dysproporcje w rozwoju gospodarczym państw

  • Lorem ipsum....

2. Działalność na rzecz zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym

  • Lorem ipsum....

3. Korporacje międzynarodowe

  • Lorem ipsum....

 

Dział I. Zmiany na mapie politycznej świata

1. Podział polityczny świata

Seterra - aplikacja pomagająca nauczyć się lokalizacji obiektów na mapie

  • terminy: państwo, granica państwa, enklawa, eksklawa, terytorium zależne;
  • wskazuje na mapie państwa w Europie (zalecam korzystanie z aplikacji seterra lub z aplikacji na Androida - Geografia świata);
  • omawia podział mórz i oceanów (terminy: morskie wody wewnętrzne, wody terytorialne, wyłączna strefa ekonomiczna);
  • podaje po dwa przykłady enklaw i eksklaw na świecie oraz wskazuje je na mapie;
  • podaje nazwy państw do których należą wybrane terytoria zależne (Falklandy, Gibraltar, Grenlandia, Wyspy Owcze, Svalbard, Wyspa Bożego Narodzenia, Gujana Francuska, Reunion);
  • opisuje rolę Polski w Traktacie Antarktycznym.

2. Wpływ dekolonizacji na współczesny obraz świata

  • wyjaśnia znaczenie terminów: kolonializm, dekolonizacja;
  • wymienia przyczyny rozpadu systemu kolonialnego;
  • wskazuje na mapie obszary kolonialne światowych mocarstw w połowie XX w.;
  • wymienia państwa europejskie, które w połowie XX w. miały posiadłości kolonialne;
  • omawia skutki kolonializmu i dekolonizacji zarówno dla państw metropolitalnych, jak i krajów kolonialnych (np. na ludność i jej kulturę, migracje oraz poziom rozwoju gospodarczego).

3a. Integracja i dezintegracja na świecie - cz. I

  • opisuje zjawisko integracji państw (jako tworzenie nowych państw oraz organizacji międzynarodowych);
  • wskazuje na mapie państwa Europejskie, które powstały w wyniku dezintegracji (rozpad ZSRR, Jugosławii, Czechosłowacji);
  • opisuje przyczyny i skutki integracji europejskiej;
  • omawia zagrożenia związane z dążeniem do separatyzmu w Europie (Kraj Basków, Katalonia);
  • omawia pozytywne przemiany społeczne i gospodarcze państw związane z ich udziałem w Unii Europejskiej;
  • opisuje negatywne aspekty integracji w ramach Unii Europejskiej.

3b. Integracja i dezintegracja na świecie - cz. II

  • wyjaśnia, na czym polega integracja państwa na płaszczyźnie: politycznej, gospodarczej i militarnej;
  • opisuje działalność ONZ;
  • wymienia najważniejsze organy ONZ (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Sekretariat ONZ);
  • wymienia organizacje działające w ramach ONZ (WHO, FAO, UNESCO, UNICEF, Bank Światowy);
  • wymienia wybrane organizacje międzynarodowe, ich członków oraz główne cele działalności (EU, Rada Europy, NATO, CEFTA, OECD, NAFTA, OPEC). 

4. Konflikty międzynarodowe. Terroryzm

  • opisuje na wybranych przykładach przyczyny światowych konfliktów;
  • omawia skutki konfliktów, w szczególności ich wpływ na społeczeństwo, zmiany granic państw, gospodarkę oraz zasoby dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego;
  • omawia problem światowego terroryzmu;
  • wyjaśnia, czym różni się terroryzm od konfliktu zbrojnego;
  • omawia możliwe skutki terroryzmu;
  • opisuje wybrane zamachy terrorystyczne w XXI w.;
  • opisuje ważniejsze konflikty zbrojne na świecie (izraelsko-palestyński, bałkański, w Rwandzie, w Tybecie, w Sudanie).

5. Podstawowe wskaźniki poziomu rozwoju państw

"What Is GDP?" -  film (1:46) wyjaśniający, czym jest GDP (EN)
Dlaczego niektóre kraje są bogate, a inne biedne" - film wyjaśniający przyczyny różnic w poziomie rozwoju gospodarczego (EN + pol. napisy)

  • wymienia czynniki, które decydowały i decydują o rozwoju państw;
  • wyjaśnia, dlaczego wciąż rosną dysproporcje w poziomie rozwoju gospodarczego państw;
  • na podstawie map w atlasie geograficznym wymienia wskaźniki, które mogą służyć jako wskaźniki poziomu rozwoju gospodarczego państw (np. produkcja energii elektrycznej na mieszkańca, liczba abonamentów telefonicznych na 1000 mieszkańców itp.);
  • opisuje wybrane wskaźniki poziomu rozwoju gospodarczego państw (w szczególności: PKB, PKB per capita, PNB, WDB, MPI, HDI, udział rolnictwa/usług w strukturze PKB, udział rolnictwa/usług w strukturze zatrudnienia);
  • wymienia podstawowe cechy ekonomiczne, demograficzne i społeczne państw o różnym poziomie rozwoju.

Dział II. Ludność i osadnictwo

1. Liczba ludności świata i jej zmiany

  • wymienia przyczyny zmian liczby ludności świata​;
  • opisuje zmiany liczby ludności na świecie od początku naszej ery​;
  • wymienia najludniejsze państwa świata i wskazuje je na mapie​;
  • wyjaśnia, czym jest przyrost naturalny​;
  • oblicza współczynniki urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego​;
  • omawia czynniki wpływające na zróżnicowanie przyrostu naturalnego na świecie​;
  • wskazuje różnice między wartościami przyrostu naturalnego w krajach o wysokim, średnim i niskim poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego​;
  • podaje przyczyny różnic między wartościami współczynników urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego w krajach o wysokim, średnim i niskim poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego.

2. Rozwój demograficzny

https://www.populationpyramid.net/ - Aktualne piramidy wieku i płci dla świata i poszczególnych krajów

  • omawia model przejścia demograficznego (zróżnicowanie współczynnika urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego w 5 fazach modelu);
  • ​wymienia przyczyny i skutki eksplozji demograficznej i regresu demograficznego;
  • wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik dzietności i omawia jego przestrzenne zróżnicowanie;
  • omawia związek między współczynnikiem dzietności a prostą zastępowalnością pokoleń.
  • charakteryzuje typy demograficzne społeczeństw (młode, zastojowe, stare) na podstawie piramid wieku i płci wybranych państw (Nigerii, Polski, Japonii)​;
  • omawia przyczyny i skutki starzenia się społeczeństw;
  • analizuje średnią długość trwania życia w wybranych krajach świata​;
  • wyjaśnia znaczenie terminów: współczynnik feminizacji, współczynnik maskulinizacji.

3. Rozmieszczenie ludności na świecie

  • omawia czynniki (przyrodnicze i pozaprzyrodnicze) wpływające na rozmieszczenie ludności na świecie;​
  • opisuje bariery ograniczające osadnictwo i podaje ich przykłady​;
  • wyjaśnia znaczenie pojęć: ekumena, subekumena, anekumena;​
  • wskazuje na mapie obszary korzystnych i niekorzystnych warunków ​do osadnictwa;​
  • oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia;​
  • wymienia najgęściej zaludnione państwa świata;​
  • wskazuje obszary największej i najmniejszej koncentracji ludności ​na świecie.

4. Migracje

  • wyjaśnia znaczenie terminów: migracje, imigracje, emigracje, reemigracja, repatriacja, saldo migracji, współczynnik salda migracji; ​
  • oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego;​
  • uzasadnia pozytywny wpływ repatriacji na gospodarkę Polski;​
  • wskazuje na mapie przykładowe kraje emigracyjne i kraje imigracyjne; ​
  • analizuje na podstawie mapy przestrzenne zróżnicowanie salda migracji zagranicznych na świecie.
  • opisuje kierunki migracji zagranicznych na świecie;​
  • wyjaśnia przyczyny migracji zagranicznych; ​
  • omawia pozytywne i negatywne skutki migracji zagranicznych; ​
  • wymienia skutki napływu imigrantów z Ukrainy do Polski; ​
  • wskazuje różnice między uchodźstwem a migracjami ekonomicznymi;
  • ​opisuje problemy uchodźców w Europie i innych regionach świata. 

5. Zróżnicowanie narodowościowo-etniczne ludności świata

Apartheid explained - film (3:00) wyjaśniający pojęcie apartheidu w RPA (EN)

  • wymienia odmiany ludzkie i omawia ich rozmieszczenie na świecie;​
  • wyjaśnia znaczenie terminu rasizm;​
  • wyjaśnia, na czym polegała polityka apartheidu w RPA;​
  • wskazuje różnice między narodem a grupą etniczną oraz między mniejszością narodową a mniejszością etniczną;​
  • charakteryzuje państwa o różnej zwartości socjoetnicznej (jednolite narodowościowo i wielonarodowościowe);​
  • opisuje strukturę narodowościową i etniczną ludności Polski;​
  • wskazuje na mapie Polski regiony zamieszkiwane przez największą liczbę przedstawicieli mniejszości narodowych;​
  • omawia zróżnicowanie narodowościowe i etniczne w wybranych krajach (Kongo, Łotwa, Grecja, Japonia);​
  • analizuje problemy państw o różnej zwartości socjoetnicznej.

6a. Zróżnicowanie językowe ludności świata

  • wymienia języki oficjalne (oficjalna "szóstka");
  • ​omawia strukturę językową ludności świata według rodzin językowych (wykres str. 85 w podręczniku)​;
  • wyjaśnia znaczenie terminów: język urzędowy, żywy, wymarły, sztuczny ;
  • wymienia przykłady języków sztucznych;
  • ​przedstawia podział indoeuropejskiej rodziny językowej.

6b. Struktura wykształcenia ludności świata

  • wymienia przykłady alfabetów;
  • wyjaśnia znaczenie terminów: ​analfabetyzm, ​wskaźnik analfabetyzmu, ​wskaźnik skolaryzacji ;
  • omawia poziom analfabetyzmu i skolaryzacji w wybranych państwach;
  • analizuje zróżnicowanie struktury wykształcenia ludności na świecie​
  • opisuje związek między wykształceniem ludności a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

7. Zróżnicowanie religijne ludności świata

  • wyjaśnia znaczenie terminu religia;​
  • omawia strukturę wyznaniową w wybranych państwach (Hiszpania, Afganistan, Słowacja, Polska);​
  • wymienia trzy wielkie religie uniwersalne (chrześcijaństwo, islam, buddyzm);​
  • opisuje wybrane religie (chrześcijaństwo, islam, buddyzm, judaizm, hinduizm) i ich rozmieszczenie na świecie;​
  • opisuje wpływ tych religii na życie człowieka ​i gospodarkę.

8. Kręgi kulturowe

  • wyjaśnia znaczenie terminu kultura;​
  • wymienia kręgi kulturowe na świecie i opisuje wartości wyznawane przez społeczności różnych kręgów;​
  • wskazuje na mapie kręgi kulturowe;​
  • omawia konsekwencje zróżnicowania kulturowego ludności świata;​
  • omawia wkład kręgów kulturowych w dziedzictwo kulturowe ludzkości.

9. Przestrzeń i jej kulturowe postrzeganie przez człowieka - temat fakultatywny

10. Rozwój sieci osadniczej na świecie

  • omawia kryteria podziału jednostek osadniczych na wsie i miasta;​
  • wymienia czynniki kształtujące sieć wiejską i miejską;​
  • podaje przyczyny przemian w osadnictwie wiejskim.

11. Urbanizacja

  • wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji;​przedstawia płaszczyzny urbanizacji;​
  • opisuje fazy urbanizacji i ich przebieg w różnych rejonach świata;​
  • podaje różnice między procesami urbanizacji zachodzącymi w państwach o niskim i wysokim poziomie rozwoju społeczno-​gospodarczego;​
  • analizuje wskaźnik urbanizacji i jego zróżnicowanie na świecie;​
  • wskazuje na mapie państwa i regiony o niskim i wysokim wskaźniku urbanizacji;​
  • omawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji w Polsce;​
  • analizuje przyczyny i skutki urbanizacji w wybranych regionach świata;​
  • wyjaśnia, na czym polega proces metropolizacji; ​
  • podaje cechy metropolii.

12. Miasta świata

  • opisuje funkcje miast;
  • ​podaje przykłady miast o różnych funkcjach;​
  • wyjaśnia znaczenie terminu megamiasto;​
  • wymienia najludniejsze zespoły miejskie świata i wskazuje je na mapie;​
  • omawia proces tworzenia się megamiast;​
  • opisuje formy zespołów miejskich (aglomeracja monocentrycza, aglomeracja policentryczna, megalopolis);​
  • rozpoznaje formy zespołów miejskich na świecie i w Polsce;​
  • wyjaśnia różnice między megamiastem a megalopolis;​
  • wymienia i wskazuje na mapie największe megalopolis w krajach wysoko rozwiniętych; ​
  • charakteryzuje typy fizjonomiczne miast.

13. Rozwój obszarów wiejskich

  • wyjaśnia znaczenie terminów: obszar wiejski, wieś;​
  • wskazuje na mapie państwa o najmniejszym i największym udziale ludności wiejskiej w ogólnej liczbie mieszkańców;​
  • wyjaśnia zależność między udziałem ludności wiejskiej w całkowitej liczbie mieszkańców kraju a jego poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego;​
  • omawia nowe funkcje obszarów wiejskich;​
  • przedstawia czynniki rozwoju obszarów wiejskich;​
  • omawia przyczyny wyludniania się obszarów wiejskich na przykładzie Europy;​
  • wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce.

 

Dział III. Sektory gospodarki. Globalizacja

1. Zmiana roli sektorów gospodarki

  • omawia podział gospodarki na sektory;
  • wyjaśnia zależność między udziałem usług/rolnictwa w tworzeniu PKB/zatrudnieniu a poziomem rozwoju gospodarczego państwa;
  • wymienia funkcje poszczególnych sektorów gospodarki; 
  • analizuje na podstawie mapy udział usług w zatrudnieniu i strukturze WDB na świecie;
  • wykazuje związek między strukturą zatrudnienia i strukturą WDB  w wybranych krajach a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju;
  • omawia zmiany roli sektorów w gospodarce Polski i podaje przyczyny zmian;
  • klasyfikuje działalność gospodarczą według PKD (wystarczy podać przykłady sekcji w każdym z sektorów gospodarki);
  • podaje przykłady zacierania się różnic między sektorem przemysłowym a sektorem usługowym.

2. Globalizacja

  • wyjaśnia znaczenie terminów: globalizacja;
  • przedstawia przejawy globalizacji na płaszczyznach: gospodarczej, społecznej i politycznej; 
  • wskazuje na mapie kraje o najwyższym i najniższym indeksie globalizacji na świecie; 
  • wymienia przyczyny i skutki globalizacji; 
  • wymienia pozytywne i negatywne skutki globalizacji na przykładzie Polski; 
  • opisuje przestrzenne zróżnicowanie indeksu globalizacji; 
  • omawia wpływ międzynarodowych korporacji na światową gospodarkę; 
  • przedstawia wpływ globalizacji i rozwoju technologii na zatrudnienie.

 

Dział IV. Rolnictwo

1. Czynniki rozwoju rolnictwa

  • opisuje przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa;
  • opisuje pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa;
  • przedstawia podział użytków rolnych (grunty orne, uprawy trwałe, użytki zielone); 
  • przedstawia przyczyny zróżnicowania struktury użytków rolnych w różnych państwach (np. Australia, Czad, Chiny, Czechy, Niemcy, Japonia, Polska); 
  • omawia zmiany w strukturze użytkowania ziemi na świecie w Brazylii i Wielkiej Brytanii;
  • podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków zmian użytkowania ziemi na świecie; 
  • charakteryzuje strukturę użytkowania ziemi w Polsce; 
  • wskazuje regiony w Polsce o wysokim udziale gruntów ornych oraz użytków zielonych w strukturze użytków rolnych. 

2. Typy rolnictwa i regiony rolnicze

  • opisuje podział rolnictwa ze względu na przeznaczenie produkcji rolnej; 
  • opisuje podział rolnictwa ze względu na intensywność produkcji rolnej;
  • omawia cechy i typy rolnictwa intensywnego oraz rolnictwa ekstensywnego; 
  • charakteryzuje rolnictwo pierwotne, rolnictwo tradycyjne i rolnictwo rynkowe; 
  • wskazuje na mapie i charakteryzuje główne regiony rolnicze świata.

3. Rolnictwo uprzemysłowione i rolnictwo ekologiczne

  • przedstawia cechy rolnictwa uprzemysłowionego;  
  • omawia czynniki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego; 
  • przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego; 
  • wykazuje różnice między rolnictwem uprzemysłowionym a rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety; 
  • wskazuje na mapie Europy kraje o największym udziale rolnictwa ekologicznego; 
  • wymienia przyczyny słabego rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;
  • wyjaśnia znaczenie terminu GMO i wskazuje na mapie państwa, w których dopuszczono uprawy roślin modyfikowanych genetycznie; 
  • przedstawia dylematy związane z wykorzystywaniem roślin modyfikowanych genetycznie. 

4. Główne obszary upraw

  • omawia podział roślin uprawnych oraz przykłady ich zastosowania; 
  • wymienia czynniki wpływające na rozmieszczenie upraw na świecie;
  • opisuje warunki uprawy i wskazuje na mapie główne obszary upraw: ryżu, pszenicy, kukurydzy, jęczmienia i żyta;
  • omawia uprawę roślin strączkowych na świecie, bulwiastych i korzeniowych;
  • omawia uprawę warzyw i owoców na świecie;
  • opisuje uprawę używek na świecie;
  • opisuje warunki uprawy roślin przemysłowych i wymienia ich największych producentów.

5. Główne obszary chowu zwierząt

  • wyjaśnia różnicę między chowem a hodowlą zwierząt;
  • omawia typy chowu zwierząt gospodarskich (pastwiskowy, oborowo-pastwiskowy, oborowy);
  • przedstawia podział zwierząt gospodarskich i kierunki ich chowu;
  • porównuje chów ekstensywny i intensywny;
  • opisuje chów bydła, owiec, trzody chlewnej i drobiu na świecie (wskazuje na mapie główne rejony chowu; podaje przybliżoną wielkość pogłowia; wymienia państwa o największym pogłowiu tych zwierząt); 
  • omawia czynniki wpływające na zróżnicowanie gatunkowe chowu zwierząt gospodarskich na świecie.

6. Lasy na Ziemi. Gospodarka leśna

  • wyjaśnia różnice między leśnictwem a gospodarką leśną;
  • wymienia funkcje lasów;
  • wskazuje na mapie państwa o największej i najmniejszej lesistości;
  • charakteryzuje główne typy lasów;
  • opisuje przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika lesistości na świecie;
  • przedstawia przykłady rabunkowej i racjonalnego gospodarki leśnej;
  • uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi na świecie.

7. Rybactwo

  • wyjaśnia znaczenie terminów: rybactwo, rybołówstwo, akwakultura, marikultura;
  • wymienia najczęściej poławiane gatunki organizmów wodnych;
  • wskazuje na mapie najważniejsze łowiska na świecie;
  • opisuje wielkość połowów i produkcji  akwakulturowej w wybranych krajach;
  • wyjaśnia, czym jest przełowienie.
     

Dział V. Przemysł

1. Czynniki lokalizacji przemysłu

  • wymienia i opisuje czynniki lokalizacji przemysłu na świecie (przyrodnicze, naukowo-techniczne, społeczno-polityczne i behawioralne);
  • omawia przymusową, związaną i swobodną lokalizację przemysłu oraz podaje przykłady;
  • omawia korzyści i niekorzyści aglomeracji;
  • wyjaśnia, na czym polega proces deglomeracji przemysłu;  ​
  • opisuje zmiany roli czynników lokalizacji przemysłu i omawia przyczyny zmian.

2. Przemysł tradycyjny i przemysł zaawansowanych technologii (high-tech)

  • wymienia działy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii; 
  • podaje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu high-tech; 
  • omawia i porównuje czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i high-tech;
  • opisuje zmiany znaczenia czynników lokalizacji przemysłu​; 
  • omawia rozmieszczenie wybranych działów przemysłu tradycyjnego; 
  • wskazuje na mapie główne ośrodki produkcji wyrobów tekstylnych i odzieży oraz produkcji metali;
  • omawia rozmieszczenie przemysłu zaawansowanych technologii na świecie;
  • wskazuje na mapie państwa o największym udziale produktów zaawansowanych technologii w eksporcie artykułów przemysłowych;
  • wymienia ważniejsze ośrodki przemysłu high-tech i wskazuje je na mapie;
  • omawia skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu.

3. Zmiany w przemyśle na świecie

  • wyjaśnia znaczenie terminów: industrializacja, dezindustrializacja, reindustrializacja;
  • omawia przyczyny dezindustrializacji;
  • opisuje przebieg i skutki dezindustrializacji;
  • omawia rolę procesów reindustrializacji ​w gospodarce;
  • opisuje przebieg procesów industrializacji, dezindustrializacji i reindustrializacji w Polsce.

4. Obszary koncentracji przemysłu - 2 godz. lekc.

  • wyjaśnia przyczyny koncentracji przemysłu;
  • omawia różnice między ośrodkiem przemysłowym a okręgiem przemysłowym;
  • wymienia rodzaje okręgów przemysłowych (surowcowe, transportowe, wielkomiejskie i poligenetyczne) i podaje ich przykłady na świecie;
  • wskazuje na mapie ważniejsze okręgi przemysłowe i omawia ich rozmieszczenie na świecie (na podstawie mapy w podręczniku str. 227);
  • wskazuje na mapie Polski okręgi przemysłowe;
  • omawia rozmieszczenie ośrodków przemysłowych;
  • opisuje formy koncentracji przemysłu high-tech;
  • omawia czynniki warunkujące powstanie technopolii ​i opisuje wybrane technopolie na świecie;
  • wyjaśnia, czym są klastry, i omawia ich rolę w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

5. Budownictwo

  • wyjaśnia znaczenie terminu budownictwo;
  • omawia czynniki rozwoju budownictwa;
  • przedstawia rolę budownictwa w gospodarce ;
  • analizuje na podstawie mapy udział budownictwa w strukturze zatrudnienia na świecie i w Polsce;
  • prezentuje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem;
  • przedstawia różne oblicza budownictwa na świecie i w Polsce.

6. Źródła energii i bilans energetyczny

Energetyka wiatrowa - 12-minutowy film prezentujący zalety i wady rozwoju energetyki wiatrowej (projekt Odyssey)
Energetyka wiatrowa - pakiet materiałów dla ucznia i nauczyciela (projekt Odyssey)

  • wymienia nieodnawialne i odnawialne źródła energii;
  • charakteryzuje surowce energetyczne;
  • opisuje na podstawie mapy wydobycie surowców energetycznych na świecie i wskazuje wybrane okręgi surowcowe​;
  • wymienia największych producentów surowców energetycznych  na świecie;
  • omawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię;
  • opisuje odnawialne źródła energii;
  • przedstawia bilans energetyczny świata i jego zmiany w ciągu ostatnich 200 lat;
  • określa udział poszczególnych źródeł energii w bilansie energetycznym świata;
  • omawia bilans energetyczny Polski;
  • wymienia działania podejmowane na rzecz ograniczenia tempa wzrostu zużycia energi.

7. Produkcja i zużycie energii elektrycznej

  • omawia gospodarcze znaczenie energii elektrycznej;
  • przedstawia wielkość produkcji energii elektrycznej na świecie, jej strukturę oraz głównych producentów i konsumentów energii elektrycznej
  • porównuje na podstawie mapy wielkość produkcji energii elektrycznej przypadającej na jednego mieszkańca w wybranych państwach świata;
  • charakteryzuje energetykę opartą na nieodnawialnych i odnawialnych źródłach energii;
  • wymienia typy elektrowni;
  • przedstawia strukturę produkcji energii elektrycznej według typów elektrowni w Polsce i w wybranych krajach świata;
  • porównuje strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce ze strukturą produkcji energii elektrycznej w wybranych krajach Europy i świata;
  • charakteryzuje prawidłowości w zakresie zmian udziału źródeł odnawialnych w strukturze zużycia energii;
  • przedstawia związek między strukturą produkcji energii elektrycznej a bezpieczeństwem energetycznym kraju;
  • omawia zalety i wady wybranych typów elektrowni.

8. Energetyka jądrowa

  • omawia rozwój energetyki jądrowej na świecie;
  • wymienia kraje produkujące najwięcej energii jądrowej na świecie;
  • omawia znaczenie energetyki jądrowej na świecie;
  • omawia przyczyny i skutki rozwoju energetyki jądrowej;
  • opisuje plany rozwoju energetyki jądrowej w Polsce;
  • uzasadnia potrzebę społecznej debaty dotyczącej rozwoju energetyki jądrowej w Polsce.

 

Dział VI. Usługi

6.1. Zróżnicowanie usług na świecie

  • klasyfikuje usługi według różnych systemów:
    • konsumpcyjne, produkcyjne, ogólnospołeczne
    • materialne, niematerialne
    • podstawowe, wyspecjalizowane;
  • omawia zmiany znaczenia usług w zależności od fazy rozwoju cywilizacyjnego (preindustrialna, industrialna, postindustrialna, informacyjna);
  • uzasadnia, że udział usług w PKB oraz strukturze zatrudnienia jest wskaźnikiem poziomu rozwoju gospodarczego. 

6.2. Transport

  • wymienia rodzaje transportu; 
  • opisuje elementy infrastruktury transportowej;  
  • wymienia przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne czynniki, które mają wpływ na rozwój transportu (jego rodzaj, jakość itp.);  
  • porównuje czynniki rozwoju transportu w Polsce i innymi krajami Unii Europejskiej.  
     
  • omawia znaczenie transportu: samochodowego, kolejowego, morskiego, wodnego śródlądowego, lotniczego i przesyłowego; 
  • przedstawia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu;
  • opisuje strukturę przewozów w Polsce (ze względu na rodzaj transportu); 
  • wyjaśnia znaczenie transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym. 

6.3. Łączność

  • wyjaśnia znaczenie terminu łączność; 
  • przedstawia podział łączności; 
  • omawia miejsce łączności w PKD; 
  • opisuje rozwój łączności;  
  • omawia rozwój telefonii i jej rodzaje; 
  • analizuje na podstawie mapy przestrzenne zróżnicowanie liczby telefonów komórkowych przypadających na 100 mieszkańców na świecie; 
  • omawia rozwój telekomunikacji komputerowej;  
  • analizuje na podstawie mapy dostęp do internetu na świecie; 
  • opisuje znaczenie łączności w światowej gospodarce; 
  • wyjaśnia znaczenie terminów: społeczeństwo informacyjne, wykluczenie cyfrowe; 
  • omawia rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.

6.4. Społeczeństwo informacyjne. Gospodarka oparta na wiedzy

  • wymienia przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego; 
  • przedstawia pozytywne i negatywne skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego; 
  • omawia cechy gospodarki opartej na wiedzy; 
  • przedstawia czynniki wpływające na innowacyjność i rozwój gospodarki opartej na wiedzy; 
  • omawia znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy; 
  • wyjaśnia, na czym polega wsparcie udzielane młodym, innowacyjnym przedsiębiorstwom – start-upom przez inkubatory przedsiębiorczości i akceleratory biznesu. 

6.5. Usługi edukacyjne i finansowe

  • opisuje wpływ edukacji na rozwój społeczny i gospodarczy kraju;
  • wykazuje związek między wydatkami państwa na edukację a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju; 
  • wyjaśnia znaczenie kształcenia ustawicznego;
  • wykazuje związek między nakładami na prace badawczo-rozwojowe a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego państwa;
  • wymienia państwa o największych nakładach na działalność badawczo-rozwojową; 
  • omawia znaczenie usług bankowych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata;
  • opisuje wpływ usług ubezpieczeniowych na życie człowieka. 

6.6. Handel międzynarodowy

  • wyjaśnia znaczenie terminów: handel międzynarodowy, eksport, import, reeksport, bilans handlowy; 
  • wymienia przedmioty handlu międzynarodowego;
  • omawia cele Światowej Organizacji Handlu;
  • opisuje czynniki wpływające na rozwój handlu międzynarodowego;
  • przedstawia zróżnicowanie struktury towarowej handlu zagranicznego w wybranych państwach.
     
  • omawia rolę usług w handlu międzynarodowym;
  • wyjaśnia, na czym polega przepływ kapitału między państwami;
  • opisuje kierunki międzynarodowej wymiany towarowej;
  • przedstawia znaczenie wymiany handlowej w rozwoju społeczno-gospodarczym świata;
  • omawia miejsce Polski w handlu międzynarodowym;
  • wymienia głównych partnerów handlowych Polski; 
  • opisuje strukturę towarową handlu zagranicznego Polski;
  • wymienia zasady sprawiedliwego handlu i wyjaśnia ich znaczenie.

6.7. Rozwój turystyki na świecie

  • wyjaśnia znaczenie terminu turystyka;
  • przedstawia podział turystyki ze względu na cel wyjazdów turystycznych (np. wypoczynkowa, uzdrowiskowa, religijna i in.);
  • omawia rozwój ruchu turystycznego na świecie;
  • wymienia czynniki, które przyczyniły się do rozwoju turystyki na świecie;
  • opisuje pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki (z punktu widzenia turysty oraz mieszkańca regionu turystycznego);
  • opisuje znaczenie usług turystycznych dla gospodarki państw świata.

6.8. Regiony turystyczne świata

  • wymienia walory turystyczne (przyrodnicze i kulturowe) oraz przykładowe atrakcje turystyczne;
  • podaje przykłady elementów zagospodarowania turystycznego;
  • podaje przykłady regionów turystycznych na świecie;
  • opisuje wybrany region turystyczny na świecie (z wyłączeniem regionów z Polski);
  • omawia rolę turystyki w światowej gospodarce;
  • wskazuje kraje o najwyższym udziale turystyki w PKB, opisuje wady i zalety dużego udziału turystyki w PKB;
  • wskazuje na mapie najważniejsze miejsca pielgrzymkowe na świecie (z uwzględnieniem różnych religii).

Dział VII. Wpływ człowieka na środowisko

7.1. Konflikt w relacji człowiek - środowisko przyrodnicze

  • wyjaśnia znaczenie terminów: środowisko przyrodnicze, środowisko geograficzne, antropopresja;
  • dostrzega konflikt interesów w relacjach człowiek – środowisko przyrodnicze;
  • wymienia przyczyny nasilania się konfliktu człowiek – środowisko przyrodnicze;
  • podaje przykłady konfliktów ekologicznych;
  • wyjaśnia, na czym polega zrównoważony rozwój;
  • omawia najważniejsze zasady zrównoważonego rozwoju;
  • wymienia cele zrównoważonego rozwoju;
  • wymienia międzynarodowe dokumenty dotyczące zrównoważonego rozwoju.

7.2. Wpływ działalności człowieka na atmosferę

"What is the Greenhouse Effect?" - 2,5 minutowy film w jęz. angielskim wyjaśniający mechanizm działałania efektu cieplarnianego
"Co z dziurą ozonową" - film (9 min.) z cyklu "Nauka to lubię" Tomasza Rożka

  • wymienia rodzaje zanieczyszczeń atmosfery;
  • opisuje naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczenia atmosfery;
  • opisuje mechanizm powstawania efektu cieplarnianego;
  • wymienia gazy cieplarniane emitowane ;
  • omawia przyczyny i skutki globalnego ocieplenia;
  • wymienia rodzaje smogu i opisuje mechanizm ich powstawania;
  • porównuje smog fotochemiczny ze smogiem siarkowym;
  • omawia emisję dwutlenku węgla na świecie oraz emisję tlenków siarki i azotu w UE;
  • wymienia sposoby zapobiegania smogowi;
  • omawia mechanizm powstawania dziury ozonowej;
  • opisuje wpływ zanieczyszczeń powietrza na ludzki organizm.

7.3. Wpływ działalności człowieka na hydrosferę

Arctic Sea Ice Reaches 2021 Minimum Extent - animacja obrazująca zmiany zasięgu lodu w Arktyce
Jezioro Aralskie - jak z czwartego największego jeziora stworzyć toksyczną pustynię? -  4-minutowy film
Morze wróci - 3-minutowy, sentymentalny

  • omawia wykorzystywanie wody przez człowieka;
  • wyjaśnia, w jaki sposób działalność gospodarcza człowieka narusza stosunki wodne;
  • wymienia rodzaje zanieczyszczeń wód;
  • wyjaśnia znaczenie terminu "eutrofizacja wód";
  • opisuje przypadek Jeziora Aralskiego.

7.4. Wpływ działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze

  • wyjaśnia znaczenie terminu agrotechnika;
  • omawia wpływ monokultury rolnej i płodozmianu i na żyzność gleby;
  • opisuje wpływ chemizacji i mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze;
  • omawia wpływ nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko; 
  • przedstawia etapy pustynnienia;
  • przedstawia pozytywne i negatywne skutki melioracji.

7.5. Wpływ działalności górniczej na środowisko przyrodnicze

  • wymienia rodzaje kopalń i podaje nazwy wydobywanych w nich surowców;
  • omawia wpływ kopalń otworowych, głębinowych i  odkrywkowych  na środowisko przyrodnicze;
  • wyjaśnia, jak powstaje lej depresyjny;
  • omawia kierunki rekultywacja terenów pogórniczych;
  • podaje przykłady rekultywacji obszarów pogórniczych w Polsce.

7.6. Wpływ transportu i turystyki na środowisko przyrodnicze

  • wyjaśnia wpływ emisji zanieczyszczeń na środowisko przyrodnicze;
  • omawia wpływ transportu na przekształcenie krajobrazu;
  • opisuje wpływ rozwoju infrastruktury transportowej na florę i faunę;
  • omawia negatywny wpływ transportu na człowieka;
  • wyjaśnia, w jaki sposób rozwój turystyki wpływa na wody, krajobraz, zanieczyszczenie powietrza oraz gleby;
  • wyjaśnia znaczenie terminu zrównoważona turystyka;
  • przedstawia możliwości stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w turystyce;
  • omawia zasady zrównoważonej turystyki zastosowane w Tatrzańskim Parku Narodowym.

7.7. Krajobraz kulturowy i jego ochrona

  • wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz kulturowy;
  • wymienia elementy krajobrazu kulturowego miejskiego i krajobrazu kulturowego wiejskiego;
  • omawia proces degradacji krajobrazu miejskiego;
  • opisuje działania człowieka prowadzące do degradacji krajobrazu wiejskiego;
  • wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w kształtowaniu i ochronie krajobrazu kulturowego;
  • podaje przykłady innych form ochrony krajobrazu;
  • wymienia działania człowieka służące ochronie krajobrazu kulturowego.

7.8. Rewitalizacja i działania proekologiczne

„Jak segregowane są odpady" - film (4:51) nt. segrowania odpadów w firmie Lekaro
„Jak wygląda praca w sortowni odpadów" - reportaż (11:45) z pracy w sortowni
„Jak Szwedzi zamieniają odpady w złoto" - fim (8:00) o wzorcowej gospodarce odpadami

  • wyjaśnia znaczenie terminów: rekultywacja krajobrazu, renaturalizacja krajobrazu, rewitalizacja krajobrazu;
  • omawia rodzaje i cele działań rewitalizacyjnych;
  • podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych w Polsce;
  • wymienia przykłady proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej;
  • omawia proekologiczne rozwiązania w działalności przemysłowej;
  • podaje przykłady rozwiązań proekologicznych w działalności usługowej;
  • wyjaśnia, jakie działania proekologiczne można podjąć, aby korzystnie wpłynąć na środowisko przyrodnicze.