Wspólny projekt programu Erasmus+ ze szkołą partnerską z Niderlandów

W zeszłym tygodniu gościliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli z Keizer Karel College Amstelveen z Niderlandów. Wspólnie realizujemy projekt "Our Cultural Heritage" w ramach programu Erasmus+. Projekt zakłada roczną współpracę online oraz stacjonarną podczas dwóch tygodniowych mobilności edukacyjnych uczniów. Pierwsza mobilność odbyła się w styczniu tego roku i był to wyjazdów naszych uczniów do szkoły partnerskiej, a druga to działania projektowe w naszej szkole w marcu. 

Cały tydzień obfitował w wiele ciekawych aktywności, które odpowiadały na cele główne projektu o dziedzictwie kulturowym naszych krajów. W poniedziałek 27 marca odwiedziliśmy Dzielnicę Wilanów i po spotkaniu z burmistrzem Arturem Buczyńskim udaliśmy się do Centrum Kultury Wilanów w Powsinie, gdzie uczniowie zapoznali się z historią Urzecza oraz osadnictwem Oleandrów na tych terenach, co zaciekawiło naszych gości, gdyż nie wiedzieli o tej wspólnej części naszej historii. Naszym gościom spodobały się warsztaty, podczas których uczniowie poznali haft wilanowski i mogli wykonać torby z wilanowskimi ozdobami. Przyjemnym zakończeniem spotkania z historią naszego regionu był wspólny posiłek - tradycyjna polska zupa na kapuście oraz słodkości. Dzięki zajęciom „Dancing Court” w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie uczniowie biorący udział w projekcie nie tylko zapoznali się z dworską etykietą oraz ciekawostkami z życia codziennego na dworze Marii Kazimiery, ale również mieli możliwość nauczyć się podstaw XVII wiecznego tańca, popularnego na królewskich balach. W Pałacu Kultury i Nauki przewodnik, pan Romuald, oprowadził uczniów po salach PKiN zapoznając z ciekawymi wydarzeniami jakie miały tam miejsce oraz historią budowy tego obiektu. W Muzeum Życia w PRL uczestnicy projektu z uwagą słuchali jak ludzie żyjący w tamtych czasach radzili sobie z codziennymi trudnościami. Mieli możliwość wejść do mieszkania, które jest odzwierciedleniem typowej „kawalerki” czasów PRLu i siedząc na półkotapczanie przyglądali się niektórym absurdom komunizmu. Były też zabawne momenty, gdy młodzież próbowała zmieścić się do „malucha” w więcej niż 4 osoby. Muzeum Powstania Warszawskiego to obowiązkowy punkt na mapie zwiedzania Warszawy. My również zabraliśmy tam naszych gości, gdyż nie sposób zrozumieć historię stolicy bez ukazania jej siły walki, totalnego zniszczenia przez okupantów i następnie powstania z gruzów. Bardzo ciekawym miejscem, które odwiedziliśmy były Wodociągi Warszawskie. Po Filtrach oprowadzał nas pan Tomasz Zapiec, który opowiedział o tym unikalnym i perfekcyjnie zaprojektowanym miejscu. Zabytkowy kompleks budynków na terenie stacji zachwyca precyzją wykonania i uznawany jest za perłę architektury przemysłowej XIX wieku, a filtry powolne to współcześnie jedyny działający na świecie obiekt tego typu, zaprojektowany przez Williama Lindleya. Uczniowie mieli również czas na współpracę w grupach realizując zadania założone w planie projektu oraz wspólne posiłki, aby jeszcze lepiej zapoznać szkołę partnerską z historią naszego regionu i kraju. Przyjemnym podsumowaniem projektu było wieczorne spotkanie wszystkich uczniów, nauczycieli i rodzin goszczących w szkole, gdzie oprócz zaprezentowania prac uczniów z pobytu w Warszawie i otrzymania certyfikatów uczestnictwa w projekcie, mogliśmy delektować się przygotowanymi przez uczniów tradycyjnymi polskimi przysmakami. Ostatnim punktem i wspaniałym umocnieniem naszej współpracy było wspólne zasadzenie cebulek tulipanów przed szkołą, które zostały zakupione przez nas w styczniu w Niderlandach, podczas pobytu naszych uczniów w szkole partnerskiej. 

Dziękujemy za roczną współpracę nauczycielom z KKC w Amstelveen pani Boukje Jonkheer, Maurilli Welnees i panu Leo Semnick. Współpraca ta nie byłaby możliwa gdyby nie zaangażowanie naszych nauczycieli i twórców tego projektu pani dyrektor Ewelinie Jankowskiej, panu Krystianowi Iwaniukowi oraz pani Karolinie Majk. Serdecznie dziękujemy za wsparcie wszystkim wychowawcom klas panu Rafałowi Pazurze, pani Dorocie Zwolenik, pani Dominice Zasłonie-Dukielskiej oraz nauczycielom i pracownikom szkoły, którzy wspierali młodzież w realizacji tego przedsięwzięcia. Ogromne podziękowania kierujemy również w stronę rodzin naszych uczniów, którzy przyjęli do swoich domów uczniów ze szkoły partnerskiej na czas ich pobytu w Warszawie i zapewnili opiekę w czasie pozaszkolnym. 

Zaangażowani uczniowie to:

z klasy 3c Zuzanna Synk,  Alicja Jankowska, Hanna Głąb, Aleksandra Kuźniewska, Stefan Kołacz, Emilia Meleszkiewicz

z klasy 3d Olivier Bugajski, Antoni Kraśnicki

z klasy 4a Aleksandra Bedyńska, Franciszek Kwiatkowski, Julia Szklennik, Tola Lewicka

z klasy 2b Hubert Postaleniec

z klasy 2c Dawid Sichniewicz

z klasy 1c Magdalena Pietras