Geografia
Geografia dla klasy 7 szkoły podstawowej

Cele lekcji / Zagadnienia do sprawdzianu.
Uczeń:
Dział I
Położenie geograficzne i środowisko przyrodnicze Polski
Temat 5. Klimat Polski
- Wymienia czynniki kształtujące klimat Polski.
- Podaje nazwy mas powietrza napływające nad Polskę i opisuje, jakie zmiany wywołuje napływ określonych mas powietrza (polarne morskie, polarne kontynentalne, zwrotnikowe, arktyczne).
- Wyjaśnia, jak powstają fronty atmosferyczne (front ciepły i front chłodny).
- Opisuje zmiany pogody wynikające z przemieszczania się frontów atmosferycznych.
- Wymienia 6 termicznych pór roku.
Temat 6. Zróżnicowanie warunków klimatycznych w Polsce
- Omawia na podstawie map tematycznych zróżnicowanie temperatury powietrza i rocznych sum opadów w Polsce (mapy zamieszczone w podręczniku);
- Wyjaśnia, co to jest roczna amplituda temperatur powietrza. Oblicza roczną amplitudę temperatur powietrza na podstawie danych w tabeli lub na wykresie.
- Opisuje, czym charakteryzuje się klimat górski.
- Wyjaśnia, jak powstaje wiatr halny.
- Podaje przykłady wpływu warunków klimatycznych na działalność człowieka (np. rolnictwo, transport, turystyka itp.).
Temat 7. Sieć rzeczna Polski
- Wyjaśnia, co oznaczają terminy: rzeka główna, dopływ, system rzeczny, dorzecze, zlewisko, dział wodny.
- Wskauje na mapie konturowej wybrane rzeki Polski (Wisła, Odra, Wieprz, Słupia, Parsęta, Wda, Dunajec, Biebrza, Bóbr, Narew, San, Bug, Łyna, Warta, Pilica, Bzura, Nysa Łużycka, Nysa Kłodzka, Noteć).
- Wyjaśnia, dlaczego wezbrania w rzekach w Polsce występują głównie wiosną i latem.
Temat 8. Polskie lasy
- Wymienia funkcje przyrodnicze i gospodarcze lasów w Polsce.
- Charakteryzuje (warunki występowania, gatunki drzew) wybrane typy lasów w Polsce (bory sosnowe, buczyny, łegi, olsy, grądy).
- Wskazuje na mapie wybrane kompleksy leśne (Bory Tucholskie, Puszcza Białowieska, Puszcza Kampinoska, Puszcza Świętokrzyska).
Temat 9. Gleby Polski
- Wyjaśnia, jaki wpływ na powstanie gleby mają poszczególne czynniki glebotwórcze (klimat, skała macierzysta, wody powierzchniowe i podziemne, rzeźba terenu, szata roślinna, działalność człowieka).
- Wymienia gleby strefowe (brunatne i płowe, bielicowe, czarnoziemy) i astrefowe (bagienne, mady, rędziny, czarne ziemie).
- Wyjaśnia, co to jest żyzność gleby oraz jaki jest związek żyzności gleby z zawartością próchnicy.
Temat 10. Morze Bałtyckie
- Wymienia źródła zanieczyszczeń Morza Bałtyckiego.
Temat 11. Stan środowiska
- ...
Temat Ochrona przyrody
- ...
Dział II
Mieszkańcy Polski
Temat 14. Ludność Polski na tle Europy i świata
- Wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, saldo migracji, przyrost rzeczywisty, współczynnik przyrostu naturalnego, współczynnik salda migracji, współczynnik przyrostu rzeczywistego;
- Wymienia przyczyny wzrostu liczby ludności świata;
- Wyjaśnia, na czym polega eksplozja demograficzna.
Temat 15. Rozmieszczenie ludności Polski
- Wymienia czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze wpływające na rozmieszczenie ludności (uwarunkowania osadnictwa);
- Wyjaśnia znaczenie terminu gęstość zaludnienia;
- Wskazuje na mapie województwa o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia.
Temat 16. Rozwój ludności w Polsce i Europie
- Omawia, na podstawie wykresu, zmiany przyrostu naturalnego w Polsce po II wojnie światowej;
- Wyjaśnia, co to jest wyż kompensacyjny. Kiedy w Polsce wystąpiło to zjawisko? Jakie były tego przyczyny?
- Wyjaśnia przyczyny powstawia wyżów i niżów demograficznych w Polsce w drugiej połowie XX wieku;
Temat 17. Struktura płci i wieku mieszkańców Polski
- Odczytuje dane z wykresu przedstawiającego strukturę wieku i płci mieszkańców Polski (podręcznik str. 96);
- Wyjaśnia, co to jest współczynnik feminizacji;
- Wymienia skutki starzenia się polskiego społeczeństwa;
- Wymienia działania, jakie mogą podejmować władze państwa, aby zapobiegać starzeniu się społeczeństwa.
Temat 18. Zróżnicowanie społeczne ludności Polski i Europy
- Wyjaśnia, co to znaczy, że Polska jest krajem jednolitym pod względem narodowościowym;
- Wymienia najliczniejsze mniejszości narodowe w Polsce;
- Opisuje strukturę wyznaniową w Polsce;
- Charakteryzuje mniejszości etniczne (Romowie, Łemkowie) i grupy etniczne (Ślązacy, Kaszubi).
Temat 19. Praca i bezrobocie
- Wymienia korzyści, jakie daje praca (z punktu widzenia pracownika oraz gospodarki kraju);
- Opisuje skutki bezrobocia;
- Wymienia działania, jakie mogą podejmować władze państwa, aby rozwiązać problem bezrobocia.
Temat 20. Migracje w Polsce i w Europie
- Wyjaśnia znaczenie terminów: migracja, emigracja, imigracja, migracja zewnętrzna, migracja wewnętrzna, saldo migracji;
- Opisuje ruchy migracyjne po II wojnie światowej;
- Podaje kierunki przyczyny współczesnych migracji Polaków;
- Wymienia pozytywne i negatywne skutki migracji zagranicznych Polaków.
Temat 21. Urbanizacja Polski na tle Europy
- Wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, współczynnik urbanizacji;
- Podaje przykłady krajów europejskich, który współczynnik urbanizacji jest wyższy niż w Polsce;
- Podaje przykłady krajów europejskich, który współczynnik urbanizacji jest niższy niż w Polsce;
- Wyjaśnia, czym różni się aglomeracja monocentryczna od aglomeracji policentrycznej (konurbacji). Podaje przykłady z Polski i ze świata.
- Podaje przyczyny spadku liczby ludności miast w Polsce obserwowanego w ciągu ostatnich lat.
Temat 22. Polskie miasta
- Wskazuje na mapie wybrane miasta Polski (stolice województw);
- Opisuje (na wybranym przykładzie) przyczyny rozwoju miast w Polsce.
Temat 24. Gospodarka narodowa
- Omówia podział gospodarki na III sektory. Wyjaśnia,czym się zajmuje każdy sektor;
- Wymienia zawody przypisane do każdego sektora gospodarki narodowej;
- Wyjaśnia, co to jest produkt krajowy brutto (PKB);
- Omawia PKB na 1 mieszkańca jako wskaźnik poziomu rozwoju gospodarczego;
- Wyjaśnia, czym jest globalizacja. Podaje przejawy globalizacji (np. sieci sklepów Lidl, restauracji Mc Donald...).
Temat 25. Funkcje rolnictwa i czynniki przyrodnicze jego rozwoju
- Omawia funkcje gospodarcze, społeczne i przestrzenne rolnictwa;
- Wymienia przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce i opisuje każdy z nich;
- Wyjaśnia znaczenie terminu okres wegetacyjny.
Temat 26. Czynniki pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa
- Wymienia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce;
- Opisuje wpływ każdego z czynników na rozwój rolnictwa.
Temat 27. Uprawa roślin i chów zwierząt
- Opisuje podział gruntów w Polsce oraz podział użytków rolnych;
- Opisuje wymagania klimatyczne i glebowe wybranych roślin uprawnych (b. duże: pszenica, buraki cukrowe, rzepak oraz małe wymagania: żyto, owies, ziemniaki);
- Wymienia zastosowanie wybranych roślin uprawnych (podr. Str. 148-149);
- Wymienia zwierzęta hodowane w Polsce (bydło, trzoda chlewna, owce, kozy, drób, konie);
- Wymienia korzyści z chowu i hodowli tych zwierząt.
Temat 28. Gospodarka morska
- Podaje przykłady działalności w ramach gospodarki morskiej zaliczanej do wszystkich trzech sektorów gospodarki;
- Wskazuje na mapie najważniejsze porty morskie (Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin);
- Opisuje znaczenie gospodarki morskiej dla mieszkańców i gospodarki kraju;
- Omawia znaczenie budowy gazoportu w Świnoujściu